Stosunek jakości do ceny na rynku audio

Udostępnij

Sprzęt audio to odrębna grupa towarowa, która znacznie różni się od innych urządzeń techniki użytkowej. Jedną z najważniejszych różnic jest charakter i relacja pomiędzy ceną a jakością.

Nieadekwatność oceny jakości

Aby przeanalizować zależność między jakością a ceną, musimy najpierw ocenić jakość. Sprzęt audio już teraz stwarza więcej problemów niż inne towary. Branża audio boryka się z problemem oceny jakości. Istnieją dwie możliwości. Można oceniać sprzęt na podstawie kryteriów technicznych. Można też oceniać sprzęt subiektywnie. Polega to głównie na ocenie jakości brzmienia sprzętu w teście odsłuchowym oraz ocenie walorów estetycznych.

Niestety, kryteria techniczne nie są dobrym sposobem pomiaru jakości. Parametry techniczne w katalogach mają bardzo ograniczone znaczenie. Dają one wprawdzie więcej informacji o wartości technicznej produktu, ale to wciąż za mało, aby dokonać praktycznej oceny jakości. Sama kontrola wzrokowa jest często niewystarczająca do oszacowania kosztów materiałów lub robocizny. Istnieje wiele komponentów, które mogą być użyte do produkcji sprzętu audio. Wiele części jest wykonywanych na zamówienie i niestandardowych. Dostępnych jest wiele opcji konstrukcyjnych. Jest wiele czynników, które wpływają na dobór części, kontrolę jakości i obsługę posprzedażową. Musimy również pamiętać, że wiedza i doświadczenie konstruktorów sprzętu audio może być bardzo zróżnicowana, co może mieć wpływ na jakość poszczególnych modeli. Jakość projektu jest tak samo ważna jak materiały i robocizna. Ocena techniczna jest zazwyczaj konieczna tylko wtedy, gdy sprzęt wyróżnia się na tle konkurencji, szczególnie słabymi lub wysokimi parametrami technicznymi.

Nabywcy sprzętu są więc bardziej subiektywni. Jest to w pewnym sensie naturalne. Kupujemy sprzęt, który ma spełniać nasze indywidualne oczekiwania i wywoływać pewne subiektywnie interpretowane wrażenia. Niestety, subiektywizm ten nie pozwala na precyzyjną, ogólną wycenę. Choć dwa modele mogą wydawać się do siebie podobne, to ich postrzegana wartość może być inna w oczach innej osoby. Mogą one jednak znacząco różnić się jakością. Każda osoba inaczej odbiera estetykę i dźwięk.

Paradoksalnie, mimo braku możliwości dokładnego określenia jakości sprzętu, nadal możemy zdefiniować pewne prawidłowości, które są bardzo przydatne w praktyce.

Jest wiele opcji cenowych

Sprzęt audio występuje w szerokim przedziale cenowym. Za kilkaset złotych można kupić kilka przyzwoitych kolumn. Można też znaleźć głośniki, które kosztują kilkaset tysięcy polskich samotników i są to modele z regularnej produkcji. Są też droższe kolumny, ale te będziemy traktować jako egzotyczne. Choć oferta wzmacniaczy jest mniejsza, a rynek źródeł sygnału ma mniejszy zasięg, to i tak jest ogromny. Choć znajdą się tacy, którzy będą twierdzić, że kolumny wycenione na 200 tysięcy są 50 razy droższe od tych wycenionych na 4 tysiące, to naszym zdaniem nie ma to sensu. Wystarczy zaakceptować fakt, że przedział cenowy sprzętu audio jest wyższy niż przedział jakościowy - w tym tkwi piękno i urok sprzętu audio.

Zobacz również: Multiroom - Co to takiego?

głośniki

Prawo malejących zysków

Z powyższym związana jest druga obserwacja. Powstało prawo malejących zwrotów, znane również jako prawo zmniejszających się zysków. Stwierdza ono, że sprzęt audio o wyższej jakości będzie kosztował więcej pieniędzy. Ta zależność jest oczywista. Musimy pamiętać, że prawo malejących zwrotów może mieć różne znaczenie w zależności od rodzaju sprzętu i jego ceny. Zasada ta jest ważna tylko statystycznie. Nie jest dobrze zdefiniowana i nie zawsze ma zastosowanie do bezpośrednich porównań między konkretnymi modelami.

Kształtowanie ceny przez zmienne subiektywne

Na ceny sprzętu audio wpływają czynniki, które są całkowicie niezależne od jakości produktu. Szanowana marka o ugruntowanej reputacji będzie chciała utrzymać swoją popularność oferując najlepsze ceny. Wśród firm nie brakuje takich, które przykładają dużą wagę do działań promocyjnych, takich jak reklama, dbanie o pochlebne opinie klientów, czy tworzenie filozofii firmy. Firmy te znane są z tworzenia przyciągających wzrok projektów i dążenia do sprzedaży swoich produktów po wyższych cenach. Takie przypadki wymagają, aby ceny uwzględniały wysiłki marketingowe. Te wysiłki promocyjne mogą czasami odnieść sukces i pozwolić na utrzymanie wyższych cen. Silna marka jest ważna.

Istnieją luźne powiązania między jakością a ceną

Wzrost ceny większości produktów technicznych o zaledwie kilka procent gwarantuje zauważalną dla nabywcy poprawę jakości. Dotyczy to zarówno komputerów, jak i samochodów. Nie musi tak być w przypadku sprzętu audio. Choć sprzęt audio z reguły charakteryzuje się wyższą jakością wraz ze wzrostem ceny, to jednak zdarzają się sytuacje, w których model droższy o kilkaset procent od swojego tańszego odpowiednika jest nadal lepszy. Kilkudziesięcioprocentowa różnica w cenie to za mało, by zagwarantować poprawę jakości dźwięku.